3 tips for å finne dine opinionsledere

bilde

Begrepet “Influencer Marketing” tas stadig oftere i bruk, under finner du en graf fra Google søketrender fra 2012 og frem til i dag. “Influencers” elleropinionsledere som er et bedre norsk ord, er personer som har en stor troverdighet og påvirkningskraft ovenfor dine kunder og din målgruppe.

AAEAAQAAAAAAAAS8AAAAJGYzZTU1YTMwLTYxNDUtNDk4Ny04ZWRjLTIwY2IwZjRjYThkZA

Utfordringen ligger i hvordan å vite hva som skal til for å finne opinionsledere som passer til din merkevare. Det er nemlig ikke nødvendigvis de med flest lesere og størst synlighet, som kan gi den beste effekten for å bygge et sterkt community.

Her er 3 konkrete ting du kan gjøre for å finne og begynne å jobbe med de.

#1 – Spør ditt community hvem de følger og hvem de blir inspirerert av.

Du kan sende ut en spørreundersøkelse eller samle de mest aktive brukerene til et meetup/treff hvor dere sammen kan plukke ut de mest interessante opinionslederene for din merkevare. Gjennom et meetup kan man plukke opp mye som kan brukes i merkevarens influencer-strategi.

#2 – Hva har opinionslederene til felles?

Når du har ved hjelp av ditt community har funnet hvilke opinionsledere dere skal nå ut til må du se hva disse har til felles:

  • Hvordan skriver de?
  • Hvilken emjoi bruker de?
  • Hva slags bilder bruker de?
  • Hvordan snakker de til sitt publikum?

Det hjelper deg med å lage et bilde av hva slags innhold som treffer best opinionslederenes publikum, og hvilke sosiale medie kanaler dere skal benytte dere av (det er ikke sikkert at det er blogg som er den beste kanalen).

#3 – Tenk utenfor boksen før du begynner et samarbeid

Når du har funnet hva slags innhold som treffer må du tenke utenfor boksen. Hvordan kan dere jobbe sammen? Hva ønsker opinionslederene å få ut av samarbeidet? Hva kan du tilby? Ta et møte med de utvalgte opinionslederene, la de komme med sine innspill på hva de tror vil fungere best. På samme måte som du kjenner ditt community best så vet de hva som trigger deres publikum. Ha en strategi slik at det ikke blir en “kjøpt og betalt” post.

Husk, ditt community følger med – gjør dem stolte av være en del av merkevaren.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s