Hvordan lykkes med SnapChat som en merkevare

photo-1441448770220-76743f9e6af6

Før man tar steget og lager en profil for merkevaren sin på SnapChat, er det viktig å stille seg selv dette spørmålet: Er merkevarens publikum aktive SnapChat? Er svaret nei, så bør du fokusere på andre kanaler.

På lik linje som man må ha en plan for andre sosiale medier kanaler trenger man også å ha en plan for SnapChat-bruk som matcher med merkevarens overordnede markedsplan.

Før du begynner å jobbe med en plan vil jeg anbefale å starte prosessen ved å følge andre merkevarer og opinionsledere på SnapChat. Det er viktig at du forstår hvorfor merkevarens målgruppe bruker SnapChat. Hva gjør de der? Hvordan bruker de plattformen? Hva betyr det for hvordan det skal brukes for din merkevare? Dette er alle ting du bør ha svar på allerede før du deler din første snap.

Tenk som en bruker og ikke som en merkevare.

Etter mye testing og feiling har man lært at merkevarer skal være ekte i sin sosiale medier tilstedeværelse – SnapChat er en plattform som krever dette mer enn andre plattformer. Det som skiller Snapchat fra andre sosiale medier plattformer som Facebook, Instagram eller Twitter er at det ikke er en “newsfeed”. På SnapChat kan ikke merkevarer hoppe inn mellom oppdateringer fra dine venner med en annonse. Her er det brukerene selv som bestemmer om de skal klikke for å se merkevarens snap eller ikke åpne den i det hele tatt. På en måte er dette bra, det tvinger merkevarer til å skape godt innhold.

Hva kan du poste på SnapChat?

  • «Behind the scenes»-snaps – Ta dem med til merkvarens verden. Det er fin måte å annonsere at dere er på Snapchat.
    • Konkurranser –  Hvis du er et klesmerke kan du for eksempel ha en konkurranse hvor man skal sende inn bildet av seg selv med sin favoritt outfit fra prøverommet og vinneren vinner hele oufiten.
    • Eksklusive rabattkoder/tilbud- det er en fin måte å måle suksess samt bygge følgere.

Ha eksklusivt innhold

Gjennom å gi eksklusivt innhold gjør man at det øker sjansen for at ditt publikum åpner din merkevares snaps. Ikke del akkurat det samme som på alle andre kanaler dere er tilstede på, men ha fokus på å dele ting ditt publikum enda ikke har sett så mye av fra merkevaren.

Hvordan måler suksess?

Når man sammenligner SnapChat med andre sosiale medier kanaler ser man fort at her går det ikke å måle suksess via klikk og likes – det finnes heller ikke noe analytisk verktøy for SnapChat enda.

Du kan derimot måle suksess ved er å se hvor mange som ser snaps via merkevarens “mystory”, via hvor mange som faktisk har åpnet og sett – samt hvor mange som har tatt screenshots av snapsene dine. Har man konkurranser og tilbud kan man naturlig nok se det via hvor mange som benytter seg at dette.

Men den aller viktigste og mest kraftfulle effekten man får er når man går i dialog med sitt publikum og snapper frem og tilbake mellom hverandre. Her gir SnapChat en effekt som man må lete lenge etter å kunne oppnå noe annet sted.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s