En community managers tanker for 2015

IMG_6264-(1)We meet again my dear blog! Det begynner å bli en stund siden jeg hatt tid til å skrive til deg, det har vært noen hektiske måneder.

Det krever mye tid og energi å bygge opp et community fra scratch, og ikke minst mye oppmerksomhet, kjærlighet og næring for at det skal vokse.

I dag har jeg endelig hatt litt tid til overs til å reflektere over mine tanker for 2015 og hva en community manager egentlig gjør.

En community manager kan sammenlignes med en gartner. Gartnerens oppgave er å få hagen sin til å blomstere. Hagen er da merkevaren og alle planter og blomster i hagen er ambassadørene. Gartneren skal gi kjærlighet og sørge for at plantene vokser og gror sterke røtter.

Det å være en community manager er på ingen måte noe nytt, men den har fått en ny renessanse nå som de digitale kanalene er blitt en så stor del av livene våre.

Ta for eksempel løpeskoene til Nike og Adidas, samme produkt, men det er alltid noen som foretrekker den ene fremfor den andre. Det har med hvor sterke røtter hver av merkene har festet hos deg.

Produkter blir mer og mer like, det gjør at det er viktigere enn noen gang at dine kunder får sterke bånd til din merkevare.

Jeg har lyst til å dele mine 4 suksessfaktorer som jeg kommer til å ta med meg videre i 2015.

4 viktigste suksessfaktorene:

Finn dine største påvirkere
Det første du må gjøre er å finne dine ambassadører. Det gjør du ved å se på statistikk over aktive brukere eller ved å bruke søkeverktøy for å se hvem som allerede snakker om merkevaren din.

Gjøre dem til stjerner og bygg sammen med dem
Når du har funnet dem må du finne måter du kan hjelpe dem å skinne. Hva slags muligheter har du til å gi dem oppmerksomhet og kredibilitet.

Sett deg ned og møt communityet ditt ansikt til ansikt
Når du har funnet dem, og funnet ut hvordan du kan løfte dem frem, så må du møte dem. Ansikt til ansikt. Og del hvor dere er på vei hen –  gi dem muligheten til å komme med sine tanker og tips til hvordan dere skal vokse, sammen. Gi dem følelsen av at dere bygger noe sammen – og de vil kjempe for at dere skal lykkes.

Samarbeid med andre merker
Ved å dele publikum og troverdighet med andre merke så bygger du raskere relasjoner med mange mennesker. Det som er viktig i slike type samarbeid er at alle parter føler at de får noe av ut av det.

Det viktigste er å sette communityet først og inkluderer dem i reisen deres.

Gleder meg til å se hagen min blomstere enda mer og ut i andre land i løpet av 2015. Første tiden med SOBAZAAR har vært fantastisk, jeg gleder meg til å se hvor dette norske startupeventyret tar oss!

Legg igjen en kommentar

