Hva er egentlig en community managers rolle?

2014-02-05 14.13.09 3 (1)

For over to uker siden stod  jeg på Social Media Days scenen. Til daglig snakker jeg til over 100 000 mennesker på internett, men det å  sitte i en paneldebatt på SMD og snakke foran 500 mennesker gjorde meg shitnervøs. Jeg har lært at den beste måten å vokse på er å utfordre seg selv hele tiden, så dette var viktig for meg å gjennomføre. Det var kjempegøy å være med- deilig mestringsfølelse. Tusen takk til Fredrikk Østby som trodde på meg og dyttet meg opp på scenen.

Jeg har endelig fått tid til å reflektert over debatten, og her er noen av hovedpoengene som jeg håper kom frem.

Hva er egentlig en community managers rolle?

Først og fremst vil jeg bare si at sosiale medier i seg selv ikke er community management. Community managment handler om å skape, finne og engasjere merkets ambassadører – og sosiale medier er bare et av mange verktøy for å oppnå dette.

Så en community manager kan sammenlignes med en gartner i en hage. Merket er hagen, og ambassadørene er blomstene. Det er vår oppgave å sørge for at blomstene blir stelt, slik at hagen skinner. Vi er ambassadøren til ambassadørene – og limet som holder merket og ambassadørene sammen.

 Hvordan jobber en community manager?

Hverdagen min består av å skape og finne godt innhold til merkene mine. Snakke med communityet og kunden. Ta bilder, lage poster og postplaner. Sette opp annonser og rapportere. Generelt ta pulsen på communityet.

Hvordan er nivået på innhold i Norge?

Jeg synes vi stadig blir bedre på å skape godt, troverdig, innhold. Men vi har likevel en vei å gå før vi er på nivå med de beste. Stadig flere store merkevarer bruke mindre penger på reklame – mer på å bygge community og skape godt innhold til egne kanaler.

Hva kan community managere i Norge bli bedre på og hvordan?

Vi må bli flinkere til å dele scenen MED ambassadørene. Jeg tror og håper at flere merker innser hvilken verdi innhold FRA ambassadørene gir. Ambassadørene ønsker å fortelle merkets historie, vi må bare motivere dem og gi dem muligheten. Innhold skapt og fortalt av andre enn merket har høyere troverdighet, blir mer delt og skaper lettere enda flere ambassadører. Jeg har god erfaringer med å la communityet skape innhold til merkene jeg jobber med, det gir alltid bedre respons og motiverer dem til å lage enda mer innhold.

Man har lenge sagt at content er king. Men content er kun king når det betyr noe for dem det blir eksponert for. Når det føles relevant, ekte og gir verdi.

Mitt fokus for 2014 er å fortelle historien til merket via ambassadørene og la dem skinne like mye som merket.

Legg igjen en kommentar

