Hva gjør innhold smittsomt?

Virus

Kjæresten min har et godt bokhjerte og etter at vi flyttet sammen har hans passion for å tilbringe tid med inspirerende fagbøker sneket seg over på meg. I disse dager leser jeg boken Contagious av Johan Berger som handler om hvorfor og hva som skal til for at vi mennesker ønsker å dele noe med andre.

Boken utforsker hva som gjør innhold smittsom. Med innhold mener forfatteren historier, nyheter, informasjon, produkter, ideer, meldinger og videoer. Hvordan har det seg at vi snakker mer om  noen merkvarer enn andre?

Berger definerer seks prinsipper som du kan bruke for at innholdet ditt til skal spre seg.

1. Sosial valuta

Vi må gi dem innhold som bidrar til at våre tilhengre kan oppnå ønsket status hos foreksempel venner og kollegar når de videreformidle budskapet.

2. Triggere

Bruk mekanismer som kan få dine tilhengere til å tenke på din merkevare. Dette kan gjøres ved å linke merkevaren opp mot en dag, som foreksempel vi i resolution media har gjort med #pepsimaxfriday.  Som forfatteren sier “Top of minde leads to tip of tongue”.

3.  Følelser

Hvis vi bryr oss om noe vil vi dele det. Vi må skape innhold som vil fange folks følelser, fokuser på følelser og ikke bare på informasjon.

4. Tilgjenglighet

Gjør budskapet ditt delbart og lett tilgjenglig. Vi må skape innhold som markedsfører seg selv, som foreksempel Nike running appen.

5. Praktisk verdi

Innholdet ditt må være nyttig for ditt publikum.  Vi mennesker elsker å hjelpe hverandre, så hvis vi kan vise dem hvordan vårt budskap kan forbedre deres hverdag,helse eller hvordan de kan spare penger er det større sannsynlighet for at de deler videre ditt budskap.

6. Historier

Det er vitkig å fortelle historier men det er også viktig å få  frem budskapet ditt og verdiene dine i historien hvis ikke er det meningsløs med historiefortelling. Forsikrer deg at budskapet du vil at  folk skal huske er så innbygd i historien at ditt publikum ikke kan fortelle det uten budskapet.

Har du brukt noen av disse prinsippene, noen som fungerer bedre enn andre?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s