Fra vaktmester til Community bygger

Jeg ser at stadig flere og flere merkervarer oppretter profiler på sosiale plattformer. Det å håndtere tusener av relasjoner er ingen enkel jobb. Man er avhengig av at noen passer på, inspirerer og engasjerer tilhengerene sine ideelt sett døgnet rundt.

Women holding hands

Jeg ser oftere og oftere stillingsannonser hvor bedrifter søker en “Community Manager” (CM). Stillingsbeskrivelsen innebærer som regel å overvåke, drifte Facebook siden, sette opp Facebook annonser, administrere Facebook kampanjer og ta seg av henvendelser. Med andre ord, en slags “Facebook vaktmester” – men er dette egentlig oppgaver som en CM skal brukes til?

En CM må ha mye mer kunnskap enn å bare kunne passe på en Facebook side. For å kunne forstå hva en CM innebærer, må man først forstå kjernen i et “Brand Community”.

Begrepet «Brand Community» ble først presentert av disse to gutta , Albert Muniz Jr og Thomas C. O’Guinn. Der de skriver at det viktigste med brand community er at det skal koble både forbrukeren til merkevaren og forbruker til andre forbrukere. Dette er en av oppgavene til en CM.

Jeg mener at mange bedrifter har misforstått hva en Community Managers rolle egentlig innebærer. Nei, de er ikke bare en Facebook vakmester, som de fleste bedrifter beskriver i sin stillingsannonse.

Så hva er en CM’s viktigste oppgaver?

En CM er en merkevare historieforteller, en innholdskaper, en relasjonsbygger og merkevarens talsmann – som videreformidler tilhengerenes ønsker og er bindeleddet mellom tilhenger og merkevare.

En CM sitter på unik data og innsikt som kan og bør brukes av hele organisasjonen i kommunikasjonen og markedsføringen av merkevaren. Ved å få en bedre innsikt hos sine tilhengere kan man lage bedre reklamer, produkter og tjenester.

Som Mitch Joel stod på scenen og sa på rethink conf // 02  – “have sex with your data”.

I tillegg skal de jobbe for å finne ambassadører som kan representere merkevaren både innenfor og utenfor et Community. Det er tilsyvende og sist disse som har kontrollen over merkevaren i de sosiale kanalene – som lever og puster for merket. En dyktig CM skal bygge tette relasjoner til disse, gi de en stemme og få de til å skape innhold for merkevaren.

Her finner du en liste over de topp 500 Community Managers i Europa.

Vi i Norge har  mye å lære av disse, vi må gå bort fra å ansette Facebook vaktmestere – og heller skape Community Managers!
(Dette innlegget er også publisert på http://rethinkconf.com/blog)

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s